10 טיפים לתזונה ללא גלוטן

סביר להניח שכבר שמעתם על תזונה נטולת גלוטן, על אנשים חולי צילאק ועל אחרים הרגישים לגלוטן.
אז הרשו לי לחדש ולגלות לכם את העובדה כי כמעט כל בני האדם רגישים לגלוטן – מי יותר ומי פחות – שכן הגלוטן מזיק לגוף, מונע ספיגה של ערכים תזונתיים, מייצר לחות, השמנה ועייפות.
לא קל להמנע מגלוטן מכיוון שחלבון הגלוטן נמצא בדגנים כמו שיפון, שעורה, שיבולת שועל וחיטה על כל נגזרותיהם – לחם, פיתות, קרקים, פסטות, פיצות, עוגות, עוגיות, קוקסקוס, בורגול ובחטיפים מתועשים רבים ומגונים.

החיטה הינה דגן שהאנושות צורכת כבר מאות אלפי שנה. במשך השנים כבר גילו כיצד להנדס אותה, לעבד אותה ולהפיק ממנה אלפי מוצרים עם חיי מדף של נצח.
רוב הלחמים שאנו אוכלים כיום אינם מורכבים מגרגיר חיטה מלא, אלא מ 6-8 סוגים של תרכובות שונות של חיטה מסוגים שונים!
כתוצאה ממניפולציות אלו ושימוש יתר פיתח הגוף שלנו עם השנים רגישות לחיטה ובמיוחד לגלוטן.

במעבר לתזונה בריאה הדבר הראשון שעלינו לעשות היא להוריד את הגלוטן מהתפריט היומי. המון מטופלים מדווחים כי הורדת הגלוטן מהתפריט היומי שיפרה את יכולת הספיגה, תמכה בירידה במשקל, עודדה את חילוף החומרים, והאנרגיה וחיוניות עלו פלאים.

אך שימו לב שלהמנע גלוטן זה לא תמיד אומר לאכול בריא…אפשר בקלות לצרוך תזונה מזיקה, גם ללא גלוטן, ע״י תרכובות של קמחים שהם מאוד עמילניים ועל ידי כל מיני תחליפים של אוכל מוכן "ללא גלוטן " כמו פיצות, בורקסים, וכמובן סוכרים למיניהם.

לכן, הכנתי עבורכם 10 טיפים שיעזרו לכם להוציא את הגלוטן מהתפריט ולאכול בריא:

1.‬ עיברו תהליך של ניקוי הגוף  תהליך של ניקוי הגוף מרעלים באמצעות צום מיצים הוא משמעותי ביותר בניקוי הגלוטן מהגוף (השוכן בדפנות המעיים כמו דבק ״גלו״) ומאפשר לגוף להתנקות מחשקים והרגלי תזונה.על מצע זה קל להתחיל בתזונה חדשה ללא גלוטן.

2.‬ ערכו את הקניות השבועיות בסופרים בריאים ואורגנים – בחנויות אלו ניתן למצוא את כל האלטרנטיבות הבריאות לתזונה יומיומית המתוארות בטיפים אלו.

3.‬ שלבו הרבה מזון חי (RAW) בתזונה שלכם – מזון חי (פירות וירקות, זרעים ואצות ) הוא הדרך הטובה ביותר להעניק לגופכם כמויות נדיבות על ערכים תזונתיים. השתדלו כי לפחות 50% מתזונה היומית שלכם תכלול מזון חי.

4. שלבו אורז על סוגיו השונים בתזונה היומיומית – כיום ניתן למצוא מבחר של אורזים מלאים כמו אורז מלא, אורז אדום, אורז פרא, אורז שחור. כמו כן עיברו לצרוך פסטות על בסיס אורז. כיום ניתן למצוא אטריות מכל הסוגים העשויות מאורז מלא- פסטה, ספגטי, אטריות דקות למרק ואטריות מאורז שחור.

5‫5. שלבו קינואה על סוגיה השונים בתזונה היומיומית – קינואה היא הדגן הבריא ביותר, היא מכילה חלבון ועשירה במינרלים. תמצאו בשוק קינואה לבנה, קינואה אדומה, קינואה שחורה. פסטות שונות מקינואה..

6.‬ שלבו דגנים שונים ללא גלוטן כמו דוחן, כוסמת, אמרנט וטף בתבשילים שלכם – בכל אחד מדגנים האלו ישנם ערכים תזונתיים המאזנים את הסוכר בדם, מזינים את הגוף בפחמימות טובות ומעניקים אנרגיה זמינה הטובה לפני אימוני כושר.

7.‬ הכינו בעצמכם לחמים ומאפים מקמחים מלאים ובריאים – קמחי אורז, כוסמת, קינואה, תירס, חומוס וטפיוקה – אני מבטיחה לכם שכאשר תחליפו את הדגנים המכילים חיטה בדגנים ללא גלוטן אתם תופתעו לגלות כי הם טעימים להפליא.

8.‬ הכינו קרקרים מזרעים  קרקרים זרעים הם תחליף מושלם לקרקרים מחיטה או שיפון. התנסו במתכונים שונים המשלבים זרעי חמניה, זרעי דלעת, שומשום וזרעי צ׳יה.

9‫.‬ קבלו השראה לתחליפי חיטה ממדינות בתרבויות שונות בעולם – ההודים – "דוסה", הדרום אמריקאים – "טורטיה", בריזילאים- "יוקה", היפנים –"אצת נורי", הסינים – "נייר אורז" ועוד… כולם תחליפים בריאים וסופר טעימים לחיטה.

10.‬ שימרו על אורח חיים בריא חיים בריאים נותנים כח לעשות את הבחירות הנכונות עבורכם. שימרו על פעילות גופנית, מדיטציה, שימחה וקירבה לטבע. כל זאת יתמוך את התזונה הבריאה וההרגשה הטובה. ‫ ‬