להכין בבית: שייק להפחתת רמת הסוכר בדם באופן טבעי

Share Button

העובדה כי הסוכר הוא רע עבורנו היא כיום כבר נחלת הכלל. כשהיינו ילדים, ההורים שלנו אמרו לנו שזה רע לשיניים שלנו, אבל מה קורה עם שאר הגוף? מה בדיוק קורה בגופנו כאשר אנו צורכים סוכר וכיצד הוא מתמודד עם ריכוזים גבוהים של סוכר? ייתכן ששמעת כמה חשוב וקריטי איזון רמת הסוכר בדם בגוף, אבל מדוע?

רמת סוכר מאוזנת בדם קשורה לבריאות פיזית ורגשית וכמובן, אריכות ימים (נמצא כי רמה יציבה של סוכר בדם היא הנתון המשותף לכל אדם שחי מעל גיל 100) .

לעיתים, משקל שלא יורד למרות תזונה מופחתת קלוריות, מצבי רוח ירודים או צורך תמידי בקפאין מקורם בבעיה של חוסר איזון ברמת הסוכר בדם. למרבה המזל, לא כל חוסר איזון סוכר בדם דורש טיפולים תרופתיים ובאמצעות צריכת מזונות מסוימים ניתן באופן טבעי לטפל בבעיה במידה רבה של הצלחה.

מהן הסכנות של חוסר איזון ברמות הסוכר בדם?

סוכר בדם מתייחס לגלוקוז הנישא בזרם הדם. גלוקוז הוא המקור המיידי של אנרגיה לכל תאי הגוף. רמות הגלוקוז בדם נשלטת על ידי הלבלב שלנו וכן על ידי מספר הורמונים.

כאשר סוכר או פחמימות מזוקקות מתעכלים בגוף, הם נספגים תחילה במעי הדק. עם זאת, הם לא נכנסים למחזור הדם ישירות אלא עוברים תחילה לכבד. באמצעות הורמונים מיוחדים הכבד משחרר כמות מתאימה של סוכר לתוך זרם הדם על מנת להפוך אותו לזמין לתאים אחרים, במיוחד במוח.

הורמונים אלה כוללים אינסולין, גלוקגון (מופרש על ידי הלבלב), קורטיזול, וקטכולאמינים (מופרש על ידי קליפת יותרת הכליה ולשד) כאשר האינסולין מוריד את רמת הסוכר בדם ואילו קורטיזול וקטכולאמינים מגדילים אותו.

כיום, יותר משליש מהקלוריות שאנו צורכים בחיי היום יום מגיעים מסוכר או קמח לבן – לחם, פיתות, פסטות, פיצות, עוגיות, קרקרים וכדו׳ (אלו פועלים בדיוק כמו סוכר במערכת שלנו).

כאשר מזונות אלה נצרכים הם גורמים ליצירת התראה במערכת הדם הגורמת לשחרורו של אינסולין לדם על מנת להפוך את סוכר בדם לאנרגיה. ברגע שהפך לאנרגיה, רמת הסוכר בדם צריכה להתחיל לחזור חזרה לטווח המקובל.

העניין הוא שברמות הסוכר הנמצאות כיום בכל כך הרבה מוצרי מזון ,משקאות קלים וממתקים, נאלץ הגוף שלנו להאבק מבחינה פיזיולוגית על מנת להתמודד עם העוצמה האדירה של הסוכר ולמעשה אין לו את המנגנון המאפשר לו להסתגל לכמויות האדירות של סוכר שאנו צורכים היום.

התגובה הטבעית של הגוף להתמודד עם עומס הסוכר היא לשחרר אינסולין לזרם הדם על מנת לספוג את מולקולות הסוכר. הבעיה היא שהגוף לא תמיד יודע מתי להפסיק שחרור אינסולין דבר שעלול ליצור רמת סוכר נמוכה בדם, וזה מה שאנו מכנים “ההתרסקות” – סימפטומים של דכדוך, עצבנות, וחשקים למזונות. כל אלו גורמים לנו לאכול יותר סוכר ובכך להזין את “מעגל הקסמים” האכזרי הזה.

רבים לא מודעים לכך כי הסוכר עצמו אינו הגורם היחיד לכך. פחמימות כגון אורז לבן, פסטה, תפוחי אדמה מתפרקות גם הן למולקולות סוכר ברגע שהם פוגעים במעי הדק ויוצרות תגובה דומה בגוף.

עבור חלק מאנשים, בהמשך לתופעה של סוכר גבוה, התהליך של שינוי אינסולין סוכר בדם לאנרגיה מפסיק לעבוד ביעילות. הדבר יכול להוביל לכמה בעיות בריאות חמורות, כולל עמידות לאינסולין או אפילו סוכרת.

תסמינים אחרים של תנגודת לאינסולין כוללים: תשוקה לסוכר, רעב עז, חולשה, ריכוז ירוד, חוסר יציבות רגשית, אובדן זיכרון, חוסר המיקוד, תחושות של חרדה או פאניקה, חוסר המוטיבציה, ועייפות. אינסולין גבוה גורם נזק לעורקים ויוצר סיכון גבוה יותר למחלות לב ושבץ פיתוח, סוכרת מסוג 2, גאוט, תסמונת שחלות פוליציסטיות, ולחץ דם גבוה .

כיצד אפשר לשמור על רמת סוכר מאוזנת בגופנו בחיי היום יום ?

מוצרים שכדאי להפחית או להימנע מצריכתם:

  • ממתקים מרוכזים כגון סודה, ממתקים, עוגות, עוגיות ועוד.
  • אכילת יותר מדי פירות או מיצי פירות לבד
  • למזער דגנים המכילים גלוטן שעלול לגרום לתגובות לא רצויות ויכול להמשיך לקדם חוסר איזון סוכר בדם
  • אלכוהול וקפאין

מוצרים והרגלים שכדאי להטמיע בתזונה שלכם

  1. הקפידו על אכילת פחמימות מורכבות – כגון אורז חום, קינואה ודגנים מלאים אחרים, שעועית וקטניות, וירקות שורש כמו בטטה ודלורית.
  2. הקפידו לאכול ארוחת בוקר – ארוחת בוקר הכוללת פחמימות תאט את השחרור של גלוקוז במערכת.
  3. השתדלו לאכול הרבה סיבים – כגון קטניות, שעועית, זרעי פשתן, זרעי צ’יה, שיבולת שועל, אגוזים וזרעים. הסיבים ישמרו אותך מלא יותר ובכך יסיעו לך להשתוקק פחות סוכר.
  4. הפחיתו רמות של לחץ נפשי ורגשי – לחץ בטווח ארוך עלול לגרום לעייפות של יותרת הכליה, אשר משפיעה על רמת סוכר בדם.
  5. בחרו במזונות בעלי ערך גליקמי נמוך – המשחררים גלוקוז בקצב איטי יותר ולוקח להם יותר זמן כדי להתפרק במעי. לדוגמא – בטטה, תפוחים ירוקים, פירות יער מכל סוג, שעועית, ושיבולת שועל.
  6. שלבו בתזונה שלכם מזונות עשירים בנוגדי חמצון – כגון קקאו נא, פרי האסאי, מאקי בר׳יס, מורינגה, ספירולינה, אוכמניות, רימונים.
  7. שלבו בתזונה שלכם חומצות שומן חיוניות – כגון שמן קנביס (המפ), שמן פשתן, דגי מים קרים, זרעי צ׳יה, אגוזי מלך.
  8. איכלו קינמון – מערכות בריאות סיניות מסורתיות ואיורוודי השתמשו בקינמון כדי להפחית את רמות סוכר בדם. קינמון מכיל פוליפנולים המסייעים לשמור את רגישות לאינסולין.

כך תכינו בבית שייק יומי שיעזור לכם לאזן את רמות הסוכר בדם

שתיית שייק סופרפוד (“מזונות על” )המבוסס על מזונות על אשר מאזנים את רמת הסוכר בדם באופן יומיומי, יכולה להשפיע באופן משמעותי על הפחתת הסוכר בדם.

בשייק שנכין כאן נשלב את “מזונות העל” הבאים :

שקדים – השקדים עשירים בחלבון ובשומנים טובים, מכילים סיבים טבעיים, הם בעלי ערך גלקימי נמוך. מחקר שפורסם בכתב העת הבינלאומי להשמנה מראה כי אנשים שאכלו תזונה עשירה בשקדים איבדו יותר משקל מאשר אלו בדיאטה עתירות פחמימות עם אותו המספר של קלוריות.

תותי גוג׳י (Goji Berries ) – מקורו בסין וביבשת אסיה, אלו תותים כתומים – אדומים מתוקים הידועים ברפואה המסורתית כמאריכי חיים ומונעים הזדקנות, כמשפרי ראייה, כמונעים זיהומים וכמאזנים סוכר בדם.

זרעי צי׳ה (Chia Seeds ) – זרעים של הצמח מרווה מרושתת, אלו זרעים שחורים – אפורים קטנטנים בעלי ערך תזונתי גבוה. הזרעים עשירים בחומצת שומן אומגה 3 ומעניקים לגוף כמות נכבדת של סיבים. הצי׳ה יעילה באיזון רמות סוכר בדם וכמו כן בבריאות הלב, סילוק רעלים, וחידוש האנרגיה.

מורינגה (Moringa ) – עלי עץ המורינגה, המכונה עץ הפלאים, מיובשים בטמפרטורה נמוכה ונטחנים לאבקת מורינגה אשר מכילה מעל 90 ערכים תזונתיים . למורינגה סגולות רבות, בעלים קיימים 48 תרכובות שונות של נוגדי חימצון וכ- 36 תרכובות של נוגדי דלקות. עלי המורינגה משמשים כתמיכה לתהליכי ריפוי רבים כגון סרטן, מחלות מערכת הנשימה, כבד וכליות, וכמו כן מאיצות את תהליך איזון הסוכר בדם.

תותי מאקי (Maqui Berry) – מקורם בצ׳ילה, זוהי אבקה בצבע סגול עז הנטחנת מתותים הנראים כמו אוכמניות קטנות. המאקי ברי׳ס עשירים בנוגדי חימצון החזקים ביותר שקיימים. הם נלחמים ברדיקלים חופשיים ובתאים פגועים בגוף, מאפשרים לגוף להתנקות מרעלים,
לחזק את מערכת העיכול ולאזן סוכר בדם.

מתכון:
• חצי כוס חלב שקדים
• תפוז שלם
• חצי כוס גוג׳י בר׳יס
• כוס תרד
• 2 כפות זרעי צ׳יה
• חצי כפית קינמון
• כפית אבקת מאקי בר׳יס
• כפית אבקת מורינגה
• כוס קרח

שתו לבריאות ולרוויה!

לסרטון בו מכינה אומינה את השייק

 

Share Button