בחזרה אל הקסם הטהור של קקאו – אומינה - צום מיצים ומזונות על דלג

בחזרה אל הקסם הטהור של קקאו

פרי הקקאו הוא אחד מהפירות הנחשקים ביותר בעולם ומשחר הימים נחשב למזון מיוחד. בשפות ובתרבויות שונות הוא זכה לכינויים רבים הממחישים את ייחודו – ״ מזון האלים״, ״פרי האהבה״, ״התרופה הסודית לשמחה״, ״תחליף טוב יותר לסקס״, ״הפלא השמיני״, ״הנאה מרושעת״ ועוד.

בזכות סגולותיו המיוחדות נחשב הקקאו למזון מקודש.
אנשי המאיה במרכז אמריקה נהגו לשאת תפילות לאל הקקאו, לעשות בו שימוש בטקסים שמאנים, בהטבלות, ביצירת פסלים של חיות צבועים בקקאו ואף להשתמש בו למסחר כמטבע.
האצטקים שנולדו מתוך תרבות המאיה שילבו גם הם את הקקאו בחייהם כמקור של קדושה והשראה והקקאו נחשב כמקור לבריאות טובה.
בחתונות נהוג היה שהחתן והכלה מחליפים בניהם (במקום טבעת) חמשה פולי קקאו לברכת חיים טובים, פוריים ומלאי שפע.

כשקולומבוס הגיע לאמריקה הוא חשב שפולי הקקאו הם שקדים…
התפנית החלה הגעתו של הרמן קורטס למקסיקו ב -1519. אנשי האצטק ששלטו האמינו כי הרמן קורטס הוא אלוהי קווטצלאקוטל (quetzlcoatl) והוא הפך לשליט באיזור שכיום הוא מקסיקו סיטי.
השליט האצטקי היה ידוע כ"שוקוהוליק" – מכור לשוקולד והוא שתה כמויות אדירות של משקה קקאו.
נראה כי קורטס היה אחראי לחשיפת הקקאו לאירופאים ובכך שינה את העולם…
האירופאים הם אלו שערבבו את הקקאו עם סוכר ואילו ההולנדים והשווייצרים פיתחו את השוקולד כפי שאנו מכירים כיום.

כיום, רוב האנשים אינם מודעים לעובדה כי פולי הקקאו נחשבים לאחד המזונות הבריאים והעשירים ביותר. שכן , למרבה הצער, ברוב העולם אנשים לא מכירים אלא את הקקאו במצבו המועבד.

מהו הקקאו המעובד, השוקולד התעשייתי ולמה הם רעים כל כך?
בתהליך העיבוד התעשייתי הקונבנציונלי של הקקאו עוברים הפולים מספר תהליכים בטמפרטורה גבוהה אשר מחסלת למעשה את מרבית הערכים התזונתיים המופלאים אשר קיימים בפרי.
תחילה עובר הקקאו קלייה בטמפרטורה גבוהה, לאחר מכן טחינה אטית על מנת ליצור עיסת קקאו‪ ולבסוף דחיסה בטמפרטורה גבוהה ביותר לשם הפרדת השומן (חמאת הקקאו) מ"עוגת הקקאו" אשר אותה טוחנים לאבקת הקקאו.
לאבקה זו מוספים חומרים היוצרים בסיסיות (בכדי שהאבקה תימס במים).

בתהליך יצירת השוקולד מהקקאו מוסיפים סוכר לבן, אבקת חלב (אשר חוסמת את ספיגת הנוגדי חימצון המצויים בפולי הקקאו), מגוון של חומרי שימור, מייצבים שונים והגרוע מכל – הורמונים מלאכותיים.

כולנו גדלנו על סוגים שונים של שוקולדים מעובדים וכיום, יותר מתמיד, חשופים הילדים לאין סוף סוגים שונים של שוקולדים תעשייתים. תעשיית השוקולד "השתכללה" ויותר עיבודים ותערובות כימיות מוכנסות לשוקולדים ללא בקרה אמיתית, עד כי ניתן היום למצוא שוקולדים שלא מכילים אף טיפה של קקאו בתוכם!!
התפתחות תעשיית השוקולד המלאכותי יוצרת מעגל של התמכרות ופגיעה בבריאות הגוף. חשוב להפנים את ההבנה כי אבקת הקקאו והשוקולדים שאכלנו מרבית חיינו הנם למעשיה מוטציה, או מניפולציה, של הקקאו הטהור. הם אינם קרובים למקור וגורמים לנזקים בגופנו.
הדבר הטוב היחידי שניתן לומר על המצב המצער הזה הוא שהוא מעורר (במודע או שלא במודע) אצל אנשים את הכמיהה לאכול שוקולד אמיתי ומי שטעם פעם אחת שוקולד אמיתי לא יכול יותר לחזור ולצרוך את התחליפים המלאכותיים והמעובדים הללו.

בחזרה לקקאו הטהור
למרבה השמחה, כיום , כחלק ממהפכת הסופרפוד העולמית, קיימת תנועה של יותר ויותר אנשים בחזרה אל המקור הנפלא, הבריא והטעים, של פולי הקקאו בצורתם הגולמית הלא מעובדת.
יותר ויותר אנשים לומדים כיצד לשלב את הקקאו הגולמי עם מרכיבים טבעיים המעצימים את יתרונותיו הבריאותיים – אם זה תוך יצירה עצמאית של שוקולדים אמיתיים או בדרכים נוספות – וליהנות מהזנה וטעמים ששכחנו שקיימים.

העיבוד הטבעי של הקקאו החי ויתרונותיו המרשימים
חשוב להכיר ולהבין את תהליך העיבוד הטבעי של יבוש פולי הקקאו החיים (raw) ואת היתרונות הבראותיים המרשימים שלהם כאשר הם במצב כזה .
תהליך הייבוש של הפולים החיים מתחיל בהתססה של פרי הקקאו המתוק העוטף את הפולים. ההתססה מתבצעת באופן מסורתי על ידי המגדלים בתוך תיבות עץ גדולות המכוסות בעלי בננה בתהליך שאורך בדרך כלל למשך 2-5 ימים. בזמן ההתססה של הפולים נשמרת בטמפרטורה נמוכה ע"י ערבוב הפולים כמה פעמים ביום .
בשלב הבא עוברים הפולים ל"מיטות שמש" גדולות ליבוש טבעי לכמה שבועות.
תהליך זה משמר את האנזימים ומאפשר לפולים להישמר טובים למאכל לאורך זמן .
להבדיל מתהליך העיבוד הקונבנציונלי, הקקאו לא עובר קלייה ונשמר חי, כאשר כל השלבים הבאים של עיבוד הקקאו – הפקת שבבי הקקאו, עיסת הקקאו החמאה והאבקה – נעשים מתוך שמירה על טמפרטורה הנמוכה מ-45 מעלות אשר משמרת את כל הערכים התזונתיים והאנזימים שבפולים.
ראוי לציין כי מאחר ושיטה זו של עיבוד קקאו חי הנה יחסית חדשה הרי שכמעט ואין בנמצא מכונות תעשייתיות המסוגלות לבצע כבישה קרה של הקקאו (בעיקר של תהליך זיקוק השמן ממוצקי הקקאו והפרדתו לחמאה ואבקה) ורק מעט מאוד יצרנים ברחבי העולם אכן מבצעים זאת באופן זה.

בקוסטה ריקה, שם התגוררתי עם משפחתי במשך שנים, הקמנו מפעל לעיבוד טבעי של קקאו העובד ישירות אל מול קואופרטיב אורגני המאחד כ-1000 משפחות של מגדלי קקאו. ביחד אתם לקחנו את תהליך העיבוד של הקקאו עוד צעד קדימה במטרה לשמר את הפרי הקסום הזה בצורה הקרובה ביותר האפשרית לטבע.
בצד הקריבי של קוסטה ריקה, בלב מאות דונמים של מטעי קקאו, הקמנו מפעל לייבוש קקאו אשר מדלג בתהליך העיבוד על התססת הפולים וייבושם בשמש.
מיד לאחר פתיחת תרמיל הקקאו אנו מכניסים את הפולים למייבשי מזון בטמפרטורה נמוכה וכך מקבלים מוצר ייחודי – פולי ה"פרוטי" – אשר משמרים גם את הערכים התזונתיים של הפרי עצמו לצד הפולים. זהו הדבר הקרוב היותר לדבר האמיתי- אכילת פולי הקקאו חיים ישירות מהעץ – ופולים אלו הנם הפולים העוצמתיים והטעימים ביותר שתטעמו.
עוד על דרך מיוחדת של הפקת קקאו זו תוכלו לראות בסרטון כאן. את הפולים הללו אנו מייבאים גם לישראל ותוכלו לפגוש אותם כאן.

father_shop

 118fa6f9f408ee1ed3af502fbd860687


היתרונות הבריאותיים של הקקאו החי (RAW)
פולי הקקאו החיים הם דרך נהדרת להעניק לעצמנו הזנה עמוקה בעוד אנו נהנים מתופעות כימיות בגוף המעוררות את כוח החיים בגופנו. הקקאו פותח את מרכז הלב ברבדים פיסים, רגשים, רוחניים ומטאפיסים.

הקקאו מכיל פנילאתילאמין (PEA) שהוא כימיקל האהבה, אנאנדמיד ( anandamide) שהוא כימיקל האושר וטריפטופאן (tryptophan) שהיא חומצת אמינו חיונית המשפיעה לטובה על מצב הרוח. בנוסף לכל זה הקקאו עשיר בסרטונין שעוזר כנגד חרדות ולחץ.

בטבלת ה – ORAC שמפרסם ה-FDA האמריקאי מופיעים פולי הקקאו החיים כמקור עשיר ביותר שקיים בטבע לנוגדי חימצון.
הפולים החיים מכילים מינרלים רבים כמו מגנזיום, ברזל, כרום, אבץ, נחושת, מנגן וזרחן.
הם מכילים סיבים ממסים הטובים ביותר והם עשירים בויטמין C וחומצות שומן אומגה 6.

אני ממליצה לכם מעומק ליבי להכניס את פולי הקקאו (raw) אל חייכם.
הקקאו מסמל בריאות, משריש בגוף את האנרגיה של השפע, יצירתיות, שמחה ופותח בפנינו אין סוף אפשריות ….
אז כיצד צורכים את הקקאו? כאן באתר תוכלו למצוא אותם מופיעים במתכונים רבים.
ניתן לאכול אותם כמו שהם כנשנוש (בעיקר את פולי הפרוטי המתקתקים) לשלב אותם במשקאות (קקאו שוט) וקינוחים וכמובן – הכנת שוקולדים אמיתיים.

מאחלת לכולכם חיים טהורים מלאי קקאו לכולם!!


קקאו מקודשcacao altar