המשקה שמאיץ את מערכת העיכול: המאצ’ה

המאצ’ה נחשב לנוגד חמצון ותיק, ידוע כמסייע לחילוף חומרים מהיר ואף מוזכר כגורם מחזק למערכת החיסונית.
אומינה עושה היכרות עם אבקת המאצ’ה, המופקת מעלי צמח התה הירוק,
ומדגימה איך ניתן לשלבה בקלות בתזונה היומיומית וגם במשקה לאטה טעים ומרווה.

מזונות העל כוללים בתוכם כמה מהמזונות העוצמתיים ביותר בטבע שהם בעלי תועלות בריאותיות יוצאות דופן. אחד מחברי הכבוד במועדון הזה היא אבקת תה המאצ’ה.
אבקה זו נחשבת כיום לאחד המאכלים העוצמתיים בעולם הסופר פוד והביקוש אליה גדל משמעותית בתקופה האחרונה, למרות שהיא לא זולה.
הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהידע כיצד ליצר אותה שמור במשך דורות למספר מצומצם מאוד של חוואים ביפן.
עובדה זו גורמת לכך שבכל שנה מיוצרים רק 1,600 טונות מאצ’ה (שמהווים רק כ -0.0003 אחוז מסך ייצור התה בעולם).

מהי אבקת המאצ’ה?

מסורת ארוכת ימים של תרבות התה היפנית הביאה ליצירת תה מלכותי, עשיר ועוצמתי ביכולות הריפוי שלו.
מסופר כי תה המאצ’ה הופק לראשונה לפני כ-800 שנה על ידי נזירים יפנים שחיפשו משקה לתרגול המדיטציה שלהם.
תה המאצ’ה מופק מעלי צמח התה הירוק. אולם בשונה מתה ירוק רגיל הוא מופק אך ורק מהעלים הצעירים של הצמח העוברים תהליך הצללה במשך כמה שבועות לפני הקטיף.
ההצללה, המסתירה מעלי התה אור וחמצן, משחררת בעלים חומצת אמינו בשם L-Theanine שמאפשרת לכוח ריפוי חדש ועוצמתי לנבוע מהתה המלכותי הזה.
לעומת תה ירוק רגיל אשר בתהליך הפקתו נשארים מרבית הערכים התזונתיים בעלי התה, במאצ’ה אנו זוכים במלוא הפוטנציאל מאחר שאנו צורכים את העלה כולו – העלים המוצללים נקטפים ועוברים תהליך של אידוי וניקוי ולאחר מכן נטחנים לאבקה באמצעות טחינת אבן רחיים מאוד עדינה ואיטית.

האבקה המתקבלת כוללת ארסנל עוצמתי של ויטמינים, מינרלים, (היא עשירה בוויטמין C סלניום, כרום, אבץ ומגנזיום) נוגדי חמצון וחומצות אמינו. במנה אחת של תה מאצ׳ה אנו מקבלים ערכים שיש לפחות בעשר כוסות של תה ירוק.

מה הופך את המאצ’ה לסופר פוד כל כך עוצמתי?
לאבקת תה המאצ’ה ישנם יתרונות בריאותיים רבים והם:

1. נוגד חמצון גבוה
בנוגדי חמצון מתקיימות תרכובות כימיות טבעיות למניעת רדיקלים חופשיים, הזדקנות ומחלות כרוניות.
כמובן שיש נוגדי חמצון בפירות וירקות אך נוגדי החמצון הקיימים במאצ׳ה גבוהים בהרבה. במאצ’ה יש פי 137 נוגדי חמצון יותר מאשר בתה ירוק רגיל.

באמצעות שיטת בדיקה המכונה ORAC (יכולת הספיגה של רדיקלים של חמצן), מומחים באוניברסיטת טאפטס גילו כי במאצ׳ה יש פי עשרים יותר נוגדי חימצון מאשר ברימונים ואוכמניות.

דירוג המאצ׳ה ב – ORAC הוא 1573 לגרם, לעומת רימונים שהם 105 יחידות לגרם או אוכמניות 93 יחידות.

2. משפר מטבוליזם ועוזר בשריפת קלוריות
מאצ׳ה מסייעת לירידה במשקל בשני אופנים – היא מגבירה את חילוף החומרים ויוצרת תהליך של שריפת שומנים בגוף. באופן יחודי היא אינה מעלה את קצב הלב או את לחץ הדם.

מחקר חדש מצא כי שתיית תה מאצ׳ה מגדילה את התרמוגנזה (תרמוגנזה היא עלייה בהוצאת אנרגיה מעבר לחילוף החומרים) מתוך 10-8% של הוצאה אנרגטית יומית לכ -35% -45% של הוצאת אנרגיה יומית (פי 4)

3. מנקה את הגוף מרעלים
צבעו הירוק הבהיר של תה המאצ׳ה מכיל כלורופיל המסייע לנקות ולטהר את הגוף באופן יומיומי. תהליך ההצללה שעלי המאצ׳ה עוברים מגביר את איכות יצור הכלורופיל בעלה.

המאצ׳ה מסייעת בסילוק רעלים מהדם ומתכות כבדות שקשה מאוד להיפטר מהן.

4. עוזר לבהירות וריכוז ומרגיע את הגוף והנפש
חומצת האמינו הנדירה מסוג L-theanin הנמצאת במאצ’ה יוצרת מצב של רגיעה ורווחה באמצעות יצירת גלי אלפא במוח המובילים למצב של עירנות נינוחה.

במאצ׳ה נמצא פי חמש חומצת אמינו זאת יותר מבכל תה שחור וירוק הקיימים.

כיתרון נוסף, L-Theanine יכול לעזור לזיכרון ולמידה. שתיית התה מקדמת ריכוז ובהירות נפשי ללא יצירת עודף גירוי למערכת העצבים (עצבנות ומתח) כמו במקרה של קפה.

5. מסייע במניעת מחלות ומחזק את במערכת החיסונית
המאצ’ה טעונה ב EGCG, שהוא סוג של נוגד חימצון מקבוצה יחודית שנדיר למצוא אותו במזונות. נוגד חמצון זה מכיל קבוצה מסוימת של תרכובות המכונות catechins.

הוא קיבל הכרה הרחבה ביותר במחקרים כלוחם במחלת הסרטן, כמנטרל השפעות של רדיקלים חופשיים, קרני UV, קרינה וכימיכלים שונים אשר יכולים לגרום נזק תאי ול-DNA. נמצא כי במאצ’ה יש יותר מפי 100 EGCG catechins מאשר בכל תה אחר.

כיצד לשלב את המאצ’ה בתזונה היומית?
המאצ’ה היא בעלת טעם נפלא. בטעמה המיוחד ניתן בהחלט להרגיש את האיכות המלכותית והאיכותית של העלים הטחונים. זהו טעם עדין של תה ירוק מריר עם מתקתקות מפתיעה שמשאירה טעם נפלא לאחר השתייה.

לכן ניתן לשלב את המאצ׳ה בדרכים רבות בתזונה היומית.
אני אישית אוהבת מאוד לשלב אותו עם קקאו בהכנת שוקולדים וחטיפים. הנה כמה אפשרויות לשימוש במאצ’ה ביום יום:

במשקאות: תה, מאצ’ה לאטה, שייק מאצ’ה ושיקיים בריאותיים
בקינוחים: עוגות, עוגיות, שוקולדים, גלידות
במאכלים: במאכלי בריאות, רטבים, ממרחים וסלטים

מתכון להכנת מאצ’ה לאטה:
חצי כפית אבקת מאצ׳ה
שליש כוס מים חמים (לא רותחים!)
חצי כוס חלב שקדים מחומם (לא רותח)
לסנן לקערית את חצי כפית אבקת המאצ׳ה
להוסיף מעט מים לערבב למרקם אחיד
להסיף את שאר המים ולערבב במהירות
למזוג לכוס את התה ולהוסיף במזיגה איטית את חלב השקדים
לרוויה ולבריאות!

Share Button