הקקאו ‪-‬ מזון האלים

מאת: אומינה קדמי

פרי הקקאו הגולמי הוא אחד מהפירות הנחשקים ביותר בעולם וזאת בזכות טעמו הנפלא והיתרונות המופלאים הגלומים בו – בכוחו לשפר את הזיכרון, להגביר את תחושת השמחה, להחליש את הסיכון למחלות לב, לחזק את מערכת החיסון, להעלות את רמות האנרגיה בגוף וזה רק על קצה המזלג…

הקקאו משחר ההיסטוריה

משחר ההיסטוריה נחשב הקקאו למזון מיוחד ובשפות ובתרבויות שונות הוא אף זכה לכינויים רבים הממחישים את ייחודו – ‘מזון האלים’, ‘פרי האהבה’, ‘התרופה הסודית לשמחה’, ‘תחליף טוב יותר לסקס’, ‘הפלא השמיני’, ‘הנאה מרושעת’ ועוד.

בני האינקה כינו את הקקאו “משקה האלים” ומשם נולד השם המדעי של עץ הקקאו- Theobroma – מן המילה היוונית תיאו (אל) ברומה (משקה).

אנשי המאיה במרכז אמריקה נהגו לשאת תפילות לאל הקקאו, לעשות בו שימוש בטקסים שמאנים, בהטבלות, ביצירת פסלים של חיות צבועים בקקאו ואף להשתמש בו כמטבע למסחר.
האצטקים שנולדו מתוך תרבות המאיה, החשיבו את הקקאו למקור לבריאות טובה ושילבו אותו גם הם בטקסי קדושה והשראה. הם השתמשו בקקאו על מנת ליצור משקה פולחן בטקסי אירוסין ונישואין במהלכם נהוג היה שהחתן והכלה מחליפים ביניהם, במקום טבעת, חמישה פולי קקאו כברכה לחיים טובים, פוריים ומלאי שפע. בכך יצרו את אחד הקישורים הראשונים הידועים בין שוקולד ורומנטיקה.

ההבדל בין קקאו קלוי לקקאו נא – או מה הופך את הקקאו הנא ל”מזון על” ?

חשוב להבין את ההבדל המהותי בין הקקאו התעשייתי המעובד והנפוץ שכולנו מכירים, לבין הקקאו הנא (raw) בעל סגולות המרפא.

בתהליך העיבוד התעשייתי הקונבנציונלי של הקקאו עוברים פולי הקקאו קלייה בטמפרטורה גבוהה אשר מחסלת למעשה את מרבית הערכים התזונתיים המופלאים אשר קיימים בפרי. בהמשך עובר הקקאו כבישה בטמפרטורה גבוה מאוד לשם הפרדת השמן (חמאת הקקאו) והפקת אבקת הקקאו אשר לה מוספים חומרים היוצרים בסיסיות (בכדי שהאבקה תימס במים).
באופן עיבוד זה הקקאו מאבד את כוח החיים שבו ואת רוב עוצמת ההזנה והריפוי הגלומות בו.

לעומתו- הקקאו הנא (raw) לא עובר קלייה ונשמר “חי”- משמע שכל שלבי עיבוד הקקאו – יישון (פרמנטציה), ייבוש, הפקת שבבי הקקאו, עיסת הקקאו החמאה והאבקה – נעשים מתוך שמירה על טמפרטורה הנמוכה מ-45 מעלות אשר משמרת את כל הערכים התזונתיים והאנזימים שבפולים.

ראוי לציין כי מאחר ושיטה זו של עיבוד קקאו נא הנה יחסית חדשה הרי שכמעט ואין בנמצא מכונות תעשייתיות המסוגלות לבצע כבישה קרה של הקקאו (בתהליך ההפרדה בין החמאה לאבקה) ורק מעט מאוד יצרנים ברחבי העולם אכן מבצעים תהליך זה באופן המשמר את הקקאו נא.

למרבה השמחה, כיום, כחלק ממהפכת הסופרפוד העולמית, קיימת תנועה של גדלה של אנשים בחזרה אל המקור הנפלא, הבריא והטעים, של פולי הקקאו בצורתם הגולמית הלא מעובדת.
ניתן היום להשיג בחנויות הטבע קקאו נא (raw) ויותר ויותר אנשים לומדים את יתרונותיו העצומים ולומדים כיצד לשלב אותו עם מרכיבים טבעיים המעצימים את יתרונותיו הבריאותיים – אם זה תוך יצירה עצמאית של שוקולדים אמיתיים או בדרכים נוספות – וליהנות מהזנה וטעמים ששכחנו שקיימים.

היתרונות הבריאותיים של הקקאו הנא (raw)

  1. מעורר את השמחה – הקקאו מכיל את מולקולת האושר – אננדמיד. האננדמיד אחראי ליצירת תחושת “היי” המוכרת לכל מי שהתאהב בחייו, המביאה עימה תחושות חזקות של שמחה ורוגע
  2. אפרודיזיאק (הגברת החשק המיני) – הקקאו מכיל פנתילאמין ((PEA אשר אחראי לשחרור של אנדורפינים neurochemicals)). אנדרופינים אלו משתחררים לעתים קרובות באופן טבעי כשאנחנו מתאהבים או במהלך פעילות מינית (המזון הנוסף היחיד עלי אדמות המכיל PEA הוא אצות כחולות ירוקות )
    בנוסף הקקאו מכיל כימיקלים המשפרים את הליבידו, וזו כנראה הסיבה לכך השוקולד הוא כל כך פופולרי כאות אהבה או בחג האהבה.
  3. איזון הורמונלי – הקקאו מעלה את רמות הסרוטונין, המעורר חומר כימי טוב במוח . כשנשים חוות תסמונת קדם וסתית, רמות הסרוטונין נמצאות בירידה דרמטית. היתרונות של קקאו מוכחים כמגבירים את רמות ההרומונים המרגיעים במוח המוח ומשחזרים רגשות של רווחה.
  4. הגנה על הלב ומניעת מחלות לב וכלי דם – הקקאו מכיל מעל 700 תרכובות נוגדות חמצון מורכבות המכונות פוליפנולים. תרכובות אלו מכילות נוגדי חמצון ואנטי דלקתיים אשר מגנים על הלב, מסייעים בהפחתת ‘כולסטרול רע’ ומונעים התקשות העורקים.
    הקקאו מגן מפני מחלות לב וכלי דם, מפחית את הסיכון לשבץ, ועוזר לשפר את זרימת דם.
    זה מפתיע להבין כי שום תרופת לב שיש בשוק אינה מתקרבת ליתרונות המגנים של קקאו.
  5. דילול הדם – המחלקה לתזונה באוניברסיטת קליפורניה בדייוויס גילו כי קקאו מדלל את הדם ויכול למנוע קרישי דם. ממצא זה מראה כי אכילת קקאו נא מועילה כמו נטילת אספירין ביום.
  6. מניעת הזדקנות מוקדמת – נוגדי חמצון פוליפנול שנמצאים בקקאו שייכים לאותה קבוצה של חומרים נוגדי חמצון כמו תה ירוק ויין אדום. אנתוציאנינים אלו (המצויים בפירות בצבע כהה) וקטצ’ינים (הנמצאים בתה ירוק) מגנים על התאים מפני התחמצנות או הרס מוקדם ומאפשרים לנו להמשיך להרגיש צעירים.
  7. פירוק תאי שומן – שתיית כוס קקאו חם לפני הארוחות יכול לעזור לך לפרק תאי שומן. זאת בשל מעכבי MAO של הקקאו, אשר מכווצים תיאבון.
    מעכבי MAO נמצאים בדרך כלל במוצרי הרזיה. עם זאת ה MAO של קקאו ייחודי מכיוון שהוא מאפשר ליותר סרטונין לזרום במוח.
  8. נלחם בעייפות – הקקאו מייצר המון אנרגיה ונלחם בעייפות. בקקאו ישנם ריכוזים גבוהים ביותר של מגנזיום. מגנזיום גם עוזר להגן מפני אוסטאופורוזיס, מפחית סוכרת מסוג II, ומוריד לחץ דם.
  9. מסייע לשיער בריא – הקקאו הנא יוצר שיער מבריק ומזין את הכבד והלבלב במקור עשיר של גופרית.
  10. הפחתת לחץ דם – מסייע להוריד את לחץ הדם באופן טבעי, במחקר של 470 גברים ממחקר קשישי זוטפן, נמצאו כי צריכת קקאו, על ידי מטופלים שנטלו כמות קטנה מדי ערב, משפיעה על הפחתת לחץ דם .
  11. הפחתת עמידות לאנסולין – תכונות נוגדות חמצון של קקאו נמצאו גם כמפחיתות עמידות לאינסולין ורגישות אצל אנשים עם חוסר סבילות לגלוקוז.
  12. שיפור פעילות כליות ומעיים – לקקאו יש את היכולת לעזור לשפר פעילות הכליות לעורר פעולת מעיים.
  13. איזון מטבוליזם – אנשים אשר אינם מקבלים מספיק נוגדי חמצון בתזונתם יכולים לסבול מהשלכות בריאותיות מסוכנות לטווח ארוך. מחקר שוויצרי מ-2009 מצא כי פחות משבועיים של צריכת קקאו מפחיתה את הורמון הלחץ קורטיזול, משפרת מטבוליזם, ואף משפרת את הפעילות החיידקית בבטן.
  14. מונע כוויות שמש – מחקר שנערך לאחרונה על ידי מדענים בלונדון מצאו המשתתפים שאכלו 20 גרם קקאו למשך 12 שבועות הצליחו להישאר בשמש בלי שיזוף משמעותי.
  15. משפר את זוהר ומרקם העור- בשנת 2006 בכתב העת Journal of Nutrition מצאו כי נשים ששתו קקאו פעם ביום היו בעלי מרקם העור טוב יותר, מיקרו משופר, ריווי חמצן מוגבר והידרציה בהשוואה לאלו שלא שתו.
  16. מסייע במניעת סרטן העור – מדענים גרמנים מצאו כי קקאו עשוי להגן מפני קרני UV המזיקות שגורמים לסרטן.
  17. נלחם בעששת – מחקרים אחרונים מאוניברסיטת טוליין גילו כי תמצית של אבקת קקאו יותר יעילה מאשר פלואוריד במניעת עששת.
  18. מניעת שיעול – נמצא כי תאוברומין הנמצא בקקאו יכול לעצור שיעול טוב יותר מאשר קודאין או מדכאי שיעול מסחריים.
  19. שיפור תפקוד קוגניטיבי – הקקאו משפר את התפקוד הקוגניטיבי ופועל כנגד אלצהיימר – מחקר מאוניברסיטת הרווארד על ידי ד”ר גארי סמול, הראה כי אנשים בגיל העמידה ששתו שתי כוסות ביום שיפרו זיכרון והגבירו את זרימת הדם למוח.
  20. שיפור פעילות העיכול – הסיבים הקיימים בקקאו נע מגבירים את אנזימי העיכול של הגוף.
  21. שומנים בריאים – השומנים הטובים שבקקאו יוצרים בגוף תגובות כימיות חשובות כמו צמיחה, תפקוד מערכת החיסון, ותפקוד מטבולי. השומנים הבריאים שנמצאו בקקאו נע דומים לשומן חד בלתי רווי הנמצא בשמן זית.

כיצד לעשות שימוש במרכיבי הקקאו השונים?

ישנם דרכים רבות , יצירתיות פשוטות וטעימות לשלב את מרכיבי הקקאו הנא בתזונה היומיומית שלכם:

  1. אבקת קקאו נא – את אבקת הקקאו הנע אני ממליצה להחליף באבקה המעובדת לכל שתיה, קינוח, עוגה שאתם מכינים.
  2. שבבי קקאו נאים – את שבבי הקקאו אפשר לנשנש כמו שהם במהלך היום, בעבודה או בפעילות גופנית (קחו עמכם לעבודה מיקס של שבבי קקאו עם תותי גוג’י וקשיו לא קלוי) כמו כן קל לשלב אותם כמעט בכל מאכל מסלט ירוק ועד גרנולה ויוגורט.
  3. פולי קקאו נאים – את פולי הקקאו אפשר לשלב בשייקים של פירות, שייקים עם עלים ירוקים, משקאות קקאו וכל משקה שמכינים בבלנדר. מעדן מופלא הוא להכניס לתוך תמר פול קקאו נא ולצרוך כחטיף.
  4. עיסת קקאו נא – מעיסת הקקאו ניתן להכין שוקולדים נפלאים בעלי מרקם חלק ואיכותי, כמו כן ניתן לשלב את העיסה בהכנת מתוקי שוקולד שונים כמו מוס, או גלידה.
  5. חמאת קקאו נא – מחמאת הקקאו ניתן להכין קוסמטיקה נפלאה לעור (ממנו אנו גם ניזונים בערכים תזונתיים) וכמו כן לשלב אותו בהכנת קינוחים, שוקולדים ומשקאות.

לבריאות!

אומינה קדמי (www.umina.co.il) היא יועצת בריאות הוליסטית בוגרת “המכון לתזונה אינטגרטיבית בניו יורק” ומומחית לתזונה בריאה, תזונת סופרפוד וניקוי גוף מרעלים.

מתכון למשקה קקאו מעורר


מחקרים:
1.מחקר שבדק את השפעת הקקאו על לחץ הדם
http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/17%20Suppl%201//284.pdf
2. מחקר שבדק את השפעת הקקאו על מדדי איכות הקוגניציה של המשתתפים ומצב רוחם
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23364814
3. מחקר שבדק את השפעת הקקאו על תסמונת התשישות הכרונית
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21092175
4. מחקר שבדק את השפעת הקקאו על סרטן המעי הגס ותפקוד מערכת העיכול
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21953728

Share Button